Home

Antikens största författare

Antikens författare sammanfattning 22 röster. 51766 visningar uppladdat: 2005-02-03. Inactive member Detta blev en av historiens allra största arkeologiska sensationer. Iliaden är den epos som skildrar kriget mellan Troja och Sparta utan att ta parti för någons sida Antikens litteratur eller klassisk litteratur är den litteratur som skrevs under antiken, i synnerhet i antikens Grekland och Romerska imperiet; ofta innefattas även all forntida litteratur från den första skriften och litteraturens första utveckling i Mesopotamien, Egypten, Persien, Kina, Indien, och Kanaan fram till medeltidens litteratur Antikens Grekland har av senare tider betraktats som grunden för den De främsta diktarna fick uppleva stor berömmelse och inbjöds ofta till olika slags tillställningar av personer i de övre samhällsskikten. Homeros och vad skrev författaren? Nästa del ur litteraturhistorien: Medeltiden. Senast publicerat

Antikens författare Enligt historien är Homeros blind. Han är författare till Iliaden och Odysseen men på Platons och Aristoteles var han endast författare till dessa två berättelser, men skrev även andra t.ex. Striden mellan grodor och möss som var en parodi på Iliaden  En av de största författarna under Renässansen var pjäsförfattaren William Shakespeare. Han anses även som världslitteraturens främste dramatiker genom tiderna. Han har skrivit dramatiska pjäser som bland annat Hamlet, Romeo och Julia och Macbeth Antikens Litteratur & Författare. Hur som helst så är Homeros verk en stor inspirationskälla och detta citerades ofta i den antika världen. Homeros antas att leva som sagt under 700-talet fKr och Iliaden och Odysséen sägs vara den västra civiliasationens äldsta verk • Antiken varade i ca: 1200 år. Från 800 f. Kr till 400 e. Kr. • Antikens böcker och pjäser reflekterar det vardagliga livet. • Under antiken var religionen en stor del i en människas liv. • Antiken innehåller så mycket mer än sång, dans och musik. • Antiken består av lysande vetenskapsmän, matematiker, filosofer och profeter

När man pratar om Antiken är det framför allt tiden innan vår tidräkning man pratar om, alltså innan Kristus. Antiken är en lång period. Den pågår från ungefär 800 f.vt till 500 e.vt. Det flesta texter som vi läser om skrev däremot runt 400 år före vår tidräkning (eller som det ofta skrivs: 400 f.Kr) Antiken - Europas forntid. Antiken är en benämning för den period då Medelhavsområdet dominerades av grekisk och romersk kultur.Perioden omfattar tiden från omkring 700 f.Kr då de grekiska stadsstaterna växte fram, till andra halvan av 400-talet e.Kr då det västromerska riket gick under. Medelhavet hade mycket stor betydelse för antikens handel Antiken började 700 f.r.k. - 500 e.r.k. - 200 f.r.k. Hade Antiken ett namn som var Aten. Det var Aten centrum för båda lärdom, konst, musik, teater, diskutera och forskade, många texter som skrevs under den tiden har en stor betydelse, författare, vetenskapsmä

Antikens författare sammanfattning - Mimers Brun

Antikens litteratur - Wikipedi

Antikens Grekland är en av födelseplatserna för filosofin vars tankesätt senare skulle influera den romerska kulturen. Ett rättesnöre som omhuldades om mången antik filosof var dygd . Detta begrepp hänvisar till ett rådigt levnadssätt och den romerska författaren Seneca skrev att storsinthet var den skönaste av alla dygder Antikens sexualitet skärskådad i detalj. Feb 24, Professor i antik grekiska Eva-Carin Gerö och författare till bland annat Grekiska — språket, kulturen, myterna. Bildkälla: Atlantis. även om idealisering av män i största allmänhet gjorde att gossar och unga män var kärleksobjekten par-excellence

Antiken Rom antikens Rom var en kulturell och politisk enhet som utgick från staden Rom och så småningom kom att dominera hela medelhavsområdet och stora delar av Europa. Antikens Rom grundandes 753.f.kr. Och upplöste 476 E.Kr. Den Antika romerska litteraturen är på många sätt en imitation,Ett försök att efterlikna den grekisk(so-rummet,2016) GREKLAND Den antika Grekland Den romerska republiken grundades när den siste romerske kungen fördrevs år 509 f.Kr. Nu lades grunden till det som skulle bli ett av antikens stora imperier. Författaren skildrar det politiska, sociala och religiösa livet i det romerska samhället och försöker.. Antikens Alexandria. Den stora avenyn där Hypatia undervisade kantades av officiella byggnader. Dagens Alexandria. Vid cornishens ände ligger det nya Biblioteca Alexandrina. Inga originaltexter av Hypatia finns bevarade, men andra antika författare har gett en hel del hänvisningar till hennes verk Enligt svenska wikipedia: Den västerländska teatern växte fram ur de årliga Dionysosfesterna i antikens Grekland. Varje år ordnade man en fest till vinguden Dionysos' ära, där traditionen utvecklats att bygga en arena för körsång.Denna leddes av en försångare som sjöng en växelsång med kören Antikens Rom - så fungerade Tack vare den goda vattentillgången var större sjukdomsutbrott sällsynta. Sjövägar till staden. Med romersk ingenjörskonst anlades också välfungerande hamnar, Men tar man del av de antika medicinska författarna och deras föreskrifter om att personer som drabbats av olika åkommor.

Antikens litteraturhistori

Författare: Sture Linnér; Grekisk teater. Den klassiska grekiska scenkonsten syftade inte blott till estetiska förnöjelser utan ingick i religiösa festligheter. Tragedin var i första hand knuten till de stora dionysierna, som infördes eller omorganiserades av tyrannen Peisistratos och hans söner och firades vid månadsskiftet mars-april Antikens historielöshet. Det grekiska ordet historia, ur vilket vårt historiebegrepp härrör, betydde ursprungligen (eller mycket tidigt i historien) en undersökande aktivitet med mål att nå fram till en sanningsenlig beskrivning av faktiska händelser.Historia hade sitt tidigaste ursprung i histor, som i tidig grekisk epik syftade på en person med förmåga att skilja mellan olika. Författaren presenterar på ett problematiserande vis kärlek och erotik i antikens Grekland. Det är mycket som vi tror oss veta om de gamla grekerna men mycket som också är oklart, kanske det mesta. Samtidigt som författaren beskriver antikens sexuella attityder..

Antikens Författare - Antiken

1. Medicinhistoria: Galenos - antikens medicin. Claudius Galenos, 130-201, grekisk - romersk läkare från Pergamon, men sedermera verksam i Rom. Förutom sitt liv som läkare ordnade och sammanställde han antikens medicinska vetande och gav själv ut cirka 500 böcker
  2. Instuderingsfrågor Antikens Grekland 1. Homeros var en känd författare som på 700-talet f.Kr. skrev bland annat boken Iliaden. Boken handlar om kriget mot Troja. 4. Sparta var den näst största stadsstaten i Grekland. Det var förbjudet med lyx oc
  3. Teater i antikens Grekland. Varje år hölls en stor fest till vinguden Dionysos ära. Till den största amfiteatern vid Akropolis, med plats för 17 000 åskådare, kom folk långväga ifrån. Tävlingarna pågick i flera dagar så åskådarna sov och åt på plats. Både författare och skådespelare tävlade i klasserna komedi, tragedi.
  4. ic Ingemark, Clio - historiska boknyhete
  5. Antiken är så mycket mer än bara Athen och Rom. Till antikens värld hör också Mesopotamien och Mykene, egyptier och etrusker, Hatshepsut och Hannibal. Många måste få en plats för att vi ska kunna förstå vad som förenar den antika världen med vår egen, liksom vad som skiljer den från vår. Detta är utgångspunkten för denna bok om antikens kultur och samhällsliv. Vi möter en.

Författare - Renässanse

Antikens störste författare: Homeros (Iliaden och Odysseus) textutdrag ur Iliaden - filmklipp här (YouTube). Läs mer om Homeros här. Antikens största poet: Sapfo (dikter). Sapfos dikter är enkla och korta. De handlar om naturupplevelser, men framför allt om kvinnor och kvinnors skönhet Här är några av de stora antika författare i antikens historia eller närbesläktade genrer. Ammianus Marcel. Ammianus Marcel, författare till en Res Gestae i 31 böcker, säger att han är en grekisk. Han kan ha varit född i den syriska staden Antioch, men han skrev på latin

Antikens litteratur - Antiken

Det var den grekiska poeten Sapfo som runt år 600 före vår tideräkning slog fast att kärleken är bitterljuv, och ingen som älskat har några invändningar, hävdar den kanadensiska. Antikens tidevarv flammade upp som ideal, En stor författare som skrev sitt stora romanverk under början av 1600-talet och brukar räknas till renässansen är Miguel Cervantes. Cervantes och pikareskromanen. Frågor. Frågor som testar dina kunskaper på denna tidsperiod Topp Antikens Författare Galleri. Commons-logo. Svg wikimedia har commons rr som antikens har frfattare. Grekland, vetenskapsmän, filosofer, författare, teater och.

Vi vet nästan ingenting om de kvinnor som levde under de stora männens tid. Kerstin Ekman dyker ned i antiken och räddar Ciceros dotter Tullia De två stora grekiska eposen är Iliaden och Odyssén. Han räddas av en gammal antik författare (Vergilius). Tillsammans reser de sedan genom helvetet, klättrar uppför skärselden och färdas sedan upp genom paradiset. Här möter Dante Beatrice,. Johann Wolfgang Goethe (1777-1817) - född i Frankfurt am Main i Tyskland, han var en tysk diktare, författare, poet och naturforskare. Han adlas 1782 och hans tidigare namn var Johann Wolfgang Goethe. Han dog i Weimar, en liten stad i Tyskland, och är även begravd där. Han skrev unge Werthers lidande som är en av romantiken mest kända.

Heter egentligen Joseba Irazu Garmendia, född 27 juli 1951 i Asteasu utanför San Sebastian, baskiskspråkig författare. Atxaga är utan jämförelse den baskiske författare som nått den största läsekretsen. Han översätter själv sina verk till spanska Antikens värsta vapen Flygande skorpioner, krossad kalk och fradgande, vilda kamphundar tillhörde vardagen på antikens slagfält. Härförarna tog till alla medel för att kamma hem segern - vanligtvis med stor framgång Bland våra författare finns välkända namn som Antony Beevor, Anna Lihammer, Dick Harrison och Maria Gustavsdotter. Upptäck fler författare här Sverige har haft många kända och betydelsefulla författare genom tiderna. Flera av dem har fått ta emot Nobelpriset i litteratur, men även bland de som inte har fått det har många blivit framgångsrika både i Sverige och utomlands. Många av oss har väl hört Astrid Lindgrens sagor när vi var små, om Emil, Pippi och många andra. Att hennes första bok handlade om en flicka som. Under Romarrikets största tid motsvarade riket hela Antikens Rom var Ernest Hemingway är en amerikansk författare och journalist som föddes i Oak Park, Illnois, 1899. Han debuterade 1925 och erhöll Nobelpriset i litteratur 1954

Antiken (litteratur-historia

Antiken - Litteraturhistori

Hans produktion var stor - han skrev poesi, en omfattande världshistoria och en stor exempelsamling. Av dikterna finns inget kvar, av det övriga bara spridda citat hos senare författare. Nepos har gått till historien som författare till Om berömda män - De viris illustribus - som nu har kommit i en polyglott utgåva (262 s, Paul Åströms förlag) Med denna romansvit, som innefattar Herr Gustafsson själv, Yllet, Familjefesten, Sigismund och En biodlares död, där författaren går på kulturantropologisk upptäcktsfärd i och rannsakar det samtida folkhemmet, vann Lars Gustafsson en stor och bred läsekrets. Gun-Britt Sundström. Maken (1976

I antikens Grekland var främst Stora penisar var för gamla män och barbarer. Ernest Hemingway är en amerikansk författare och journalist som föddes i Oak Park, Illnois, 1899. Han debuterade 1925 och erhöll Nobelpriset i litteratur 1954 Antikens första period kallas för den grekiska-arkaiska tiden, 700 - 480 f Kr, då Författarna var ju varken bota Stora städer tär hårt på närliggande skogsområden. Det fanns under antiken också en stor marknad for timmer,.

Antikens Grekland Aten •Greklands största stadsstat. Aten var en sjöfartsmakt om man livnärde sig främst på handel. •Styrdes med direkt demokrati. De som var medborgare i staden hade alla fri talan och var med och röstade om olika beslut. För at Recension av Grekisk mytologi : antikens gudar och hjältar, Michael Gibson. Pandoras ask, kung Midas guld, Ikaros vingar och Trojas fall. Den grekiska myto är varierande och omfattande. Michael Gibson har samlat 26 berättelser och Giovanni Caselli har illustrerat. Det är inte helt lätt att greppa den grekiska mytol. Så förstördes antikens Pompeji av vulkanutbrottet 79 e.kr. Uppdaterad 7 oktober 2019 Publicerad 6 oktober 2019 Pompejis invånare blev tagna på sängen när vulkanen Vesuvius fick ett utbrott. Pris: 284 kr. inbunden, 2011. Skickas inom 1-3 vardagar. Köp boken Romarna : antikens supermakt av Else Christensen, Jakob Moll, Hakon Mosbech (ISBN 9788253531748) hos Adlibris. Fri frakt. Alltid bra priser och snabb leverans. | Adlibri

författaren till dessa berömda dikter. Vi tror att de skapades av en och samma person, en blind poet som hette Homeros och som levde flera hundra år före Kristus. Aten Till skillnad från Egypten och Persien var Grekland inget STORA CIVILISATIONER - Antikens Grekland En fördjupningsuppgift som redogör för tre av antikens litterära genrer: epik, lyrik och dramatik. Eleven ger även exempel på verksamma författare inom var genre samt presenterar något av deras verk Antikens författare. Övningen är skapad 2017-12-06 av Pierre_Nilsson. Antal frågor: 7. Klicka Lär dig orden. Skriv Stava orden. Lyssna Lyssna. Spel Spela spel. Skriv ut Öva på papper. Välj frågor (7) Vanligtvis används alla ord som finns i en övning när du förhör dig eller spelar spel Välkomna till vår blogg om antikens Grekland! Under 10 veckor har våra elever i årskurs 7 på Kunskapsakademin arbetat med ett tematiskt arbete om antikens Grekland, uppdrag Agora. Som en del i detta större arbete har eleverna fått skriva om olika områden som har med Antikens Grekland att göra och deras resultat kommer ni att kunna läsa här Antikens religioner : Mellanösterns och Medelhavsområdets religioner / Ingvild S. Gilhus & Einar Thomassen ; översättning: Margareta Brogren. Gilhus, Ingvild Sælid (författare) Alternativt namn: Sælid Gilhus, Ingvild Thomassen, Einar (författare) Brogren, Margareta, 1946- (översättare) ISBN 9789113034614 Publicerad: Stockholm.

Författare: Författare loggar också in här för att uppdatera sin författarpresentation. För att bli registrerad och få inloggning måste du vara medlem i Författarcentrum - vänd dig till kansliet i den region där du bor Pris: 288 kr. Inbunden, 2011. Finns i lager. Köp Romarna : antikens supermakt av Else Christensen, Jakob Moll, Hakon Mosbech på Bokus.com Sök författare Sök böcker här More. Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår. Norstedts nyhetsbrev. Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och. Antik grekisk teater. Det grekiska dramat var centralt i den grekiska kulturen under antiken. Matematiker spelade en stor roll i konstruktionen av teatrarna, eftersom det krävdes många beräkningar för att skapa en teater där akustiken lyfte skådespelarnas ord ända till raden högst upp

Forntiden och antiken Historia SO-rumme

Demosthenes, antikens största talare var från början ful, sjuklig, hade en ryckande axel och puckelrygg. Han kunde inte säga r och hade svaga lungor. Demosthenes far dog när han var sju år, Demosthenes ärvde alla pengar men eftersom att han inte var myndig så utsågs några förmyndare att ta hand om pengarna tills han blev myndig Stor författare, lojal stalinist . Anker Gemzöe - 15 december 2018 Uppsalaprofessorn Lars Furuland, som har influerat nyare tiders uppfattningar om arbetarlitteraturen i hela Norden, har påpekat att litteraturvetenskapen ganska ofta är nationalistisk - och det gäller också när den behandlar litteratur som är anknuten till den.

Antiken - Svenska år 7-

Institutionen för arkeologi och antikens historia Kurs: ARKK01 Julia Ålander 660524-0164 Kandidatuppsats slag eller biografier av stora män. Det har därför inte fått lika mycket uppmärksamhet i antik Senare författare som Green, P och Watson, P.A. har använt Ovidius för sin forskning Genom noggranna uppmätningar på plats studerade man proportionerna hos antikens byggnadsverk, men det största inflytandet var av teoretisk art. Det var den romerske arkitekten Vitruvius skrift De architectura, skriven decennierna före vår tideräknings början, som nu åter lästes med stort intresse Grekiska finns belagt i texter från ca 1200 f.Kr. och framåt. I universitetssammanhang används namnet grekiska för klassisk (antik) grekiska, medan den moderna variant av språket som talas i Grekland idag kallas nygrekiska. Grekiska användes inte bara under den klassiska antiken, utan även under senantiken och medeltiden (bysantinsk tid)

Kursen Antikens litterära mästerverk: de stora latinska diktverken (7,5 hp) vänder sig till dig som vill ha en spännande introduktion till den antika latinska litteraturens största verk, som till exempel Vergilius Aeneiden och Ovidius Metamorfoser Stora scenen. På Antikmässan finns experter, trendanalytiker och inspiratörer. Lyssna till författare, antikhandlare, konstvetare och andra profiler inom antik-, design- och konstbranschen. Ett fullspäckat schema med föredrag pågår varje dag på Stora scenen Biografi över författaren Anne Charlotte Leffler (1849-1892). Liksom August Strindberg räknades hon på 1880-talet till Sveriges bästa författare. Hon skrev om kvinnors rätt till självständighet, arbete, egendom, utveckling och kärlek, men också om klassklyfter

Antiken: Grekisk dramatiker och tragediförfattar

fång mycket blygsamma resterna av antikens keltiska språk. — En stor del av dessa mynt, som ur filologisk synpunkt är kel­ tiska, är det för det andra också så till vida, som de samtidigt härrör från områden, som av klassiska författare betecknat Alexandra var redan en etablerad författare innan hon slog sig ihop med maken Alexander och började skriva deckare under pseudonymen Lars Kepler. Deras hjälte heter Joonas Linna och är kriminalkommissarie vid Rikskriminalpolisen i Stockholm. Första boken i serien hette Hypnotisören och blev en stor framgång. Den blev senare filmad Böcker I lager finns mängder av antik-variska böcker från alla tider, ända från 1600-talet men mest 1800- och 1900-tal. Det är främst fack-litteratur som topografi, hem-bygdsböcker, kultur, resor, historia och husböcker men även skön-litteratur för någon tia

Den romerska antiken

Den grekiska antikens storhetstid brukar räknas från år 700 fvt till ungefär år 300 fvt. Den största stadsstaten var Aten. Denna hade sin storhetstid mellan 500 och 400 fvt under tiden då den atenska demokratin utvecklades. Aten hade då över 300 000 invånare Antikens Persien Författare Lennart Lind - Johan Mårtelius - Bo Utas - Ashk Dahlén Förlag H:ström Text & Kultur AB Utgivningsår 2016 Omfång 136 sidor Bandtyp Danskt band Mått 142 x 191 mm Ryggbredd 9 mm Vikt 200 g Språk Svensk Kända författare som anslagit tonen för dagens författarskap. 1900-talets konstnärliga härdsmälta resulterade i nutidens konstnärliga frihet Sapfo levde på ön Lesbos i antikens Grekland. Troligen föddes hon 630 före vår tideräkning och dog i början av 500-talet. Sapfo skrev poesi, varav en mängd olika fragment finns bevarade. De flesta är mycket ofullständiga och svårtolkade. Några få fullständiga dikter och en mindre mängd hela verser har gått att tolka

Stora historiepriset 2018 går till Ida ÖstenbergAntikens folk var miljöbovar | VarldenshistoriaNapoleon – slagfältets revolutionär | PopularhistoriaSkandinavien | NordborSå blev IKEA en succé | Popularhistoria

Efter böckerna om A-gruppen har Dahl fortsatt med den fristående fortsättningen om Opcop, en kvartett som inleddes med Viskleken (2011), vilken utsågs till årets bästa svenska kriminalroman av Svenska Deckarakademin. Arne Dahl är en pseudonym för Jan Arnald, född 1963 och bosatt i Stockholm och Berlin. Som Arne Dahl debuterade han 1998 med Ont blod och 1990 debuterade han under eget. Emilé Zola var en av naturalismens största författare, han föddes i Frankrike 1840 där han växte upp och studerade för att bli advokat, när han inte klarade utbildningen började han istället att skriva. Romaner och noveller var det han skrev mest av, några av hans mest framstående verk är Den stora gruvstrejken och Thérèse Rauqin Flera stora författare lägger av nu, säger han. Boken är en faktaroman och har fått namnet Yngling på guld efter det självporträtt av Rembrandt som stals vid kuppen i december år 2000

• Iris goo goo dolls release date.
  • Kontoauszug erklärung sparkasse.
  • Fischschuppenkrankheit behandlung.